Listan över allt som ska göras är välfylld, antalet färglada lappar blir fler och fler och efter varje samtal eller möte adderas nya uppgifter. Du jobbar på och ägnar fler och fler timmar åt att hinna med allt som ska göras. Ändå finns den där – känslan av att du inte får någonting gjort.
Känslan av att inte få någonting gjort kommer att fortsätta dyka upp lite då och då så vi behöver hitta ett sätt att hantera det. Hur vi kan lära oss att förebygga och hantera de här situationerna är en viktig drivkraft för mig i att sätta smarta arbetssätt och hållbara vanor. Om vi lär oss att känna igen signalerna på när det börjar bli för mycket kan vi fånga det direkt. Att göra små justeringar är både enklare och mindre energi-krävande än om vi behöver förändra mycket på en gång.
När jag känner att jag inte riktigt har koll på läget brukar jag ta mig an det i tre steg; stanna, sortera och sedan sätta igång.
Stanna
Om det är mycket som snurrar behöver jag först stanna och stämma av var jag befinner mig. Vad är det egentligen för uppgifter jag har att göra? Bara att skriva ner allt på ett och samma ställe är ett viktig steg på vägen. Om du schemalägger ett stopp i slutet av varje arbetsdag eller arbetsvecka så hjälper du till att förebygga de långa och ovälkomna stoppen.
Sortera
När jag har stannat behöver jag sortera i det jag har att göra. Jag behöver ta ställning till vad som är viktigast, vad någon annan kan hjälpa mig med och vad jag inte ska göras alls. Sorteringen hjälper mig med att prioritera vad ska jag göra – sen behöver jag planera för när jag ska göra det. Om det känns övermäktigt så välj ut fem uppgifter och fokusera bara på dem – när de är klara tar du tag i nästa.
Sätt igång
När jag väl har sorterat är det dags att börja göra. Om det känns svårt att komma igång brukar jag välja en uppgift som jag tycker är extra rolig – det hjälper mig att få upp farten. Ett annat knep är att bestämma mig för att jobba med uppgiften i 25 minuter, när de 25 minuterna har gått brukar jag ha kommit igång. Försök att hitta ditt sätt att hamna i ett läge där fokus och energi hamnar på att göra.
Nu är vi mitt i december och för många är det synonymt med en stress och måsten. Men precis som med våra uppgifter på jobbet eller i skolan så kan vi även på hemmaplan – med lussekatter och pepparkakor, köttbullar och julstäd – stanna, sortera och sätta igång. Välj ut vad som är viktigast, dela på ansvaret och rensa bort måsten som du egentligen inte vill ha kvar. Ge dig själv förutsättningar för att stänga din dag med känslan av att det här var en riktigt bra dag!
Ta hand om dig så hörs vi snart igen!
Martina
Photo by Patrick Fore on Unsplash
Prenumerera på mitt nyhetsbrev!
Varannan tisdag skickar jag ut ett nyhetsbrev som bygger på det senaste inlägget här på bloggen tillsammans med konkreta förslag på aktiviteter som du kan börja göra redan idag.
Senaste kommentarer